Älä tunne syyllisyyttä syömisestä

Kommentit (0) Painonhallinta, Ruokavalio

http://www.dreamstime.com/stock-photo-young-depressed-woman-eating-big-bowl-ice-creams-to-comfor-comfort-herself-depression-bulimia-diet-concept-image36849310

Tuliko herkuteltua? Ja sitten tunnet syyllisyyttä? Aloin pohtia aihetta erään tapauksen jäljiltä. Mikä siinä on, että niin usein tunnemme syyllisyyttä herkuttelun jälkeen?

Se tapaus meni näin. Lusikoimme ystävän kanssa jäätelöä samasta kipasta, kun hän sanoi, että tästä tulee nyt hirveä syyllisyyden tunne. Kysyin häneltä miksi ja sanoin, ettei minulle tule. Jäätelö oli aivan järkyttävän hyvää.

Ystäväni ihmetteli, miksi minulle ei tule syyllisyyden tunnetta, purkkikin tyhjeni hyvää vauhtia. Sanoin, että teen päätöksen ennen syömistä. Jos tiedän, että minulle tulee syyllisyyden tunne syömisen jälkeen, jätän syömättä. Muussa tapauksessa voin herkutella huoletta ja nauttia joka suupalasta.

Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että voisin joka päivä herkutella huoletta. Silloinhan tosiaan tuntisin syyllisyyttä ja huonoa omaatuntoa. Mutta silloin, kun on aika herkutella, kannattaa se tehdä hyvällä omallatunnolla ja ilman syyllisyyttä. Väitän, että suuhun jää parempi jälkimaku.

Seuraavan kerran, kun kahvipöydässä sanot, että ei pitäisi ottaa sitä kakkua, niin älä sitten ota. Joko otat ja syöt hyvillä mielin tai jätät ottamatta, jos kerran ei pitäisi ottaa.

Jos syyllisyys liittyy syömishäiriöön, suosittelen keskustelemaan asiasta ammattilaisen kanssa. Silloin ihan näin yksinkertainen lähestymistapa ei ehkä riitä. Mutta terveille, erityisesti painonpudottajille, asioiden yksinkertaistaminen voikin olla hyvä ratkaisu. Syyllisyyden tunteesta ei ole ainakaan mitään hyötyä. Herkun syömättä jättämisestä sen sijaan voi olla, sillä pidemmällä aikavälillä se voi tarkoittaa painon putoamista.

Lue myös HOT avuksi painonhallintaan.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Close
HealthBerryn löydät myös Twitteristä ja Facebookista: