Kirja-arvostelu: Patrik Borg – Tunne Nälkä!

Kommentit (0) Kirjat, Painonhallinta

Patrik Borg, onko sinusta tullut psykologi? Muistin ihan, että olet ravitsemustieteilijä. No leikki sikseen. Psykologiaa syöminen paljolti onkin. Tapojen muuttamisessa sitä tarvitaan erityisesti, sillä suurin osa taitaa jo kuitenkin tietää mitä pitäisi ja ei pitäisi syödä. Muutoksen pitää siis alkaa pään sisältä.

Tiedämme siis mitä pitäisi ja mitä ei pitäisi syödä. Borgin mukaan olemme sekä yhteiskuntana että yksilöinä keskittyneet liialti jälkimmäiseen. Borg kehottaa keskittymään enemmän juuri siihen, mitä pitäisi syödä. Toisaalta, kiellettyjä ruokia ei pitäisi olla lainkaan. Mitä enemmän syömistä rajoittaa, sitä isompiin hankaluuksiin päätyy.

Jopa 84 % kokee syyllisyyttä syömisestä. Siitä pitäisi päästä eroon.

Pääkopan lisäksi paljon on parannettavaa myös lautasella. Borg on havainnut saman kuin minä, moni syö liian vähän. Tästä tuloksena on mielitekoja ja haluja, jotka oikeasti ovatkin nälän tunnetta. Ja siinä koko kirjassa on kyse: opetellaan tunnistamaan nälkä, joka on voinut olla kadoksissa vuosia. Tähän temppuun tarvitaan niin psykologiaa kuin ravitsemustiedettä.

Painonhallinnassa ei pärjää pelkällä itsekurilla ja tahdonvoimalla. Borg tarjoaa työkaluja, joiden avulla pääsee pidemmälle. Opetellaan intuitiivista syömistä. Se voi aluksi olla ajatuksena vaikea asia, mutta kirjan testit ja tehtävät ohjaavat oikeaan suuntaan. Neljän vaiheen ohjelmassa kohennetaan elintapoja, rauhoitetaan kehon ja mielen nälkä sekä vahvistetaan syömisminää.

Kuinka paljon Borgin mukaan sitten pitäisi syödä? Vähintään 1800 kaloria päivässä. Mutta ei niitä saa laskea! Sen sijaan pitää keskittyä säännöllisiin aterioihin, nestetasapainoon sekä tasaiseen verensokeriin. Borg tuo myös perunan takaisin ruokapöytään. Se pitää nälkää paljon paremmin kuin moni muu vaihtoehto.

Se, mistä Borg ei puhu on luonnollinen vaihtelu. Yleensä viikonpäivisin syödään hieman vähemmän kuin viikonloppuna. Lisäksi naisilla syömiseen voi vaikuttaa kuukautiskierron hormonivaihtelu. Sen takia kierron kaksi ensimmäistä viikkoa voi mennä vähemmillä kaloreilla ja kahden jälkimmäisen viikon ajan kulutus on selvästi suurempaa. Tämä vaihtelu on kuitenkin osa intuitiivista syömistä, jossa syödään nälän tunteen mukaan eli sen verran kuin kroppa tarvitsee. Oma kroppa pitää vain ensin oppia tuntemaan.

Omakohtainen kokemus Borgilta taitaa puuttua, mistä en ole varma, mutta sillä ei ole väliäkään, koska kaikki mitä hän sanoo perustuu tutkimuksiin ja asiakastyössä kohdattuihin tapauksiin. Nykyään niin mielellämme ja liian helposti seuraamme niitä, joilla on kokemusta mutta ei koulutusta. Yhden ihmisen kokemus ja onnistuminen ei tarkoita sitä, että samat temput toimisivat kaikilla. Tämä kirja luotaa kuitenkin syvemmille vesille, ja uskon, että suurin osa painonsa kanssa tappelevista voisi saada näistä opeista apua.

Kirjan voi lukea yhdeltä istumalta, mutta itse muutoksen tekemiseen voi helposti kulua kokonainen vuosi. Kovin nopeita tuloksia ei siis kannata odottaa. Muutosten tulisi olla pysyviä, joten tuloksetkin ovat silloin pysyviä. Ja sitä kannattaa odottaa.

Entä riittääkö pelkkä kirjan luku näin suuren elämänmuutoksen tekemiseen? Ehkä jollekin, jos motivaatio on kohdallaan. Veikkaan kuitenkin, että suurimmalle osalle olisi hyötyä käydä sen lisäksi ravitsemusasiantuntijan juttusilla. Tai psykologin, jos syömiseen liittyy selvästi paljon henkistä painolastia.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Ota osaa 5 kohdan haasteeseen!

Se antaa sinulle työkaluja painonhallintaan sekä muuttaa ajattelutapaasi ruokaa kohtaan.

Tässä linkki ensimmäiseen osaan.

Close
HealthBerryn löydät myös Twitteristä ja Facebookista: