Kolme tärkeää syytä lasten liikunnan lisäämiseen

Kommentit (0) Lapset, Liikunta, Uutiset

kuva iStock cc stevecoleimages

Lihasmuistin lisäksi tutkijat ovat nyt tunnistaneet luustomuistin. Tutkijat selvittivät, että luut muistavat liikunnan vaikutukset vielä pitkään liikunnan lopettamisen jälkeenkin. Lisäksi luustomuisti vaikuttaa siihen, miten elimistö metaboloi runsasrasvaista ruokavaliota.

Tämä tutkimus tehtiin rotilla, mutta se saattaa paljastaa lihavuuden vaikutuksia myös ihmisissä. Tutkijoiden mukaan luustomuisti voisi olla syynä mm. siihen, miksi jotkut ylipainoiset eivät sairastu tyypin 2 diabetekseen. Mielestäni tutkimus antaa tarpeeksi syytä lisätä lasten liikuntaa.

Luustomuistin sijaan lihasmuistin toiminta on todettu myös ihmisillä. Sen ansiosta uudestaan aiemmalle lihaskuntotasolle pääsy on paljon nopeampaa ja helpompaa kuin ensimmäisellä kerralla. Lihasten valmius kasvaa säilyy ja lihasmassa palautuu lihasmuistin ansiosta 2-4 kertaa nopeammin verrattuna nollasta aloittamiseen.

Eli kun lapsena ja nuorena on ollut hyvässä fyysisessä kunnossa, on aikuisena helpompi päästä uudelleen hyvään kuntoon, vaikka välissä olisi ollut vuosien liikkumaton tauko.

Liikunta vaikuttaa myös luiden kasvuun. Se on ruokavalion ohella yhtä tärkeä osa luiden vahvistamista. Luut vahvistuvat vielä pituuskasvun jälkeenkin, joten nuoruus juuri ennen aikuisikää on tärkeää aikaa luiden kasvun kannalta. Tutkimuksen mukaan pituuskasvun jälkeen luumassa kasvaa vielä noin 10 %.

Vanhemmat voivat vaikuttaa lastensa luuston kasvuun monella tavalla. Lapsuuden lisäksi nuoruus on luuston kannalta kriittistä aikaa. Liikunnan jatkamiseen kannattaa panostaa, samoin kuin terveelliseen ruokavalioon, joka sisältää riittävästi mm. kalsiumia ja D-vitamiinia.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Close
HealthBerryn löydät myös Twitteristä ja Facebookista: