Lopeta kehon kuuntelu

Kommentit (2) Painonhallinta, Ruokavalio

Tämä juttu on osa 5 kohdan haastetta, jonka tarkoitus on antaa sinulle työkaluja painonhallintaan sekä muuttaa ajattelutapaasi ruokaa kohtaan.

Linkit sarjan muihin juttuihin:

1. Vaihda vaaka mittanauhaan
2. Anna itsellesi selvät ruoka-ajat
3. Lopeta kituuttaminen – Syötkö tarpeeksi?
5. Vältä painonhallinnassa näitä virheitä

***

Kuinka usein sitä kuuleekaan, että pitää kuunnella omaa kroppaa. En oikein jaksa enää tätä mantraa. Jos sinulla on ylipainoa ja sinun pitäisi kuunnella kehoasi, niin olen pahoillani, mutta selvästikään se ei tule toimimaan.

Kysy vielä itseltäsi, kuunteletko kehoasi vai mielitekojasi? Tässä on vissi ero, mutta sitä ei ole aina helppo itse erottaa.

Lopetetaan se kehon kuuntelu, opetetaan sille uusia tapoja ja vasta sitten voidaan alkaa kuunnella niitä oman elimistön viestejä.

4. tietoisuus

Nälästä vähän jo puhuinkin. Nälän tunne on ihan tervettä. Mutta koska sinulla oli viimeksi nälkä?

Nälkää on myös monenlaista. Pieni kurina masussa on ihan ok, mutta jos verensokeri pääsee liian alas, tulee kylmähiki ja kädet alkaa täristä. Tällaista nälkää tulee tietenkin välttää ja se onnistuu syömällä riittävästi aamupalalla ja lounaalla. Tyhjä maha illalla ennen nukkumaan menoa on kuitenkin siedettävissä.

Opettele tunnistamaan nälän merkit ja sietämään pientä masun kurinaa. Muista, et ole nääntymässä.

Tietoinen syöminen opettaa kehon kuuntelua.

Tietoiseen syömiseen kuuluu mm. se, että samaan aikaan ei tehdä mitään muuta. Pöydän ympärillä ystävien ja perheen kanssa seurustelu on tietenkin hyvä asia ja sitä tulisikin tehdä enemmän. Mutta onko tapanasi yleensä tehdä jotain samaan aikaan kun syöt? Luetko lehteä, katsotko telkkua, käytätkö puhelinta?

Keskity syömiseen, samaan aikaan ei kannata tehdä mitään muuta. Muut toimet vievät huomion pois ruoalta. Milloin muuten tiedät, koska olet sopivan kylläinen, jos et kiinnitä huomiota tuntemuksiisi?

Haasteeksi saat tietoisen syömisen opettelun.

Kun aiot syödä, kysy itseltäsi näitä kysymyksiä:

  1.  Onko minulla nälkä?
  2.  Onko nyt ruoka-aika?
  3.  Miksi syön?
  4.  Kuuntelenko kehoani vai mielitekojani?
  5.  Mitä ja kuinka paljon minun pitäisi syödä?
  6.  Vaikuttaako syömiseeni joku muu henkilö?
  7.  Syödessä kysy: koska olen sopivan kylläinen?

Antamasi vastaukset ohjaavat sinua oikeaan suuntaan.

Suurin osa kyllä tietää, miten syödään terveellisesti, mutta toteuttaminen on se vaikein asia. Näillä vinkeillä pyrin muuttamaan ajattelutapaasi ruokaa kohtaan. Syömisen psykologialla on valtava vaikutusvoima.

2 kommenttia

  1. Hanna says:

    Minä kirjoitin ihan tästä samasta ”Syö kehoa kuunnellen -miksi se on usein huono neuvo, joka ei johda. mihinkään?” -otsikolla. Henkilökohtaisesti minulla auttoi terveysongelmiin juuri se kehon kuuntelu MUTTA se piti ensin opetella. Eli jos “keho himoitsee” pitsaa ja sipsiä ja karkkia, niin ehkä se ei tosiaan ole sitä mitä elimistö tarvitsee. Eli tuolloin se “kehon kuuntelemiseen” ohjaaminen ei todellakaan auta.

    • Emilii says:

      Juuri näin.

      Lisää aiheesta tuli myös Patrik Borgin uudessa kirjassa Tunne Nälkä. Siinä opetellaan syömään intuitiivisesti ja tämän haasteen vinkit ovat melkein yksi yhteen kirjan kanssa. Juttu tulossa vielä kirjasta tähänkin blogiin.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Close
HealthBerryn löydät myös Twitteristä ja Facebookista: