Näillä ravintoaineilla torjut flunssaa

Kommentit (0) Ruokavalio, Vitamiinit ja ravintolisät

laakeneuvontaa_apteekissa

Jos haluaa parantaa vastustuskykyään flunssaa vastaan, olisi hyvä ensin tietää, mitkä tekijät asiaan vaikuttavat. Valkosolut ovat tärkeitä, koska ne taistelevat mm. tulehduksia vastaan, suojaavat meitä bakteereilta ja viruksilta sekä ylläpitävät vastustuskykyä. Miten siis tehostaa valkosolujen muodostumista ja toimintaa?

Terveysväitteestä ”edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa” on hyvä lähteä liikkeelle. Euroopan elintarviketurvallisuusviranomainen, EFSA, hyväksyy – tai hylkää – terveysväitteet. Terveysväitteiden käyttäminen esimerkiksi mainonnassa edellyttää, että väitteet ovat hyväksyttyjä.

Immuunijärjestelmä on kuin suojamuuri; se tunnistaa ja eliminoi meille haitalliset aineet.

Flunssan torjunnassa kannattaa siis panostaa niihin ravintoaineisiin, jotka EFSA:n mukaan edistävät tai osallistuvat valkosolujen muodostukseen tai toimintaan. Esimerkiksi sinkki on välttämätön aine valkosolujen muodostukselle.

Ruoasta saa kaiken tarpeellisen?

Tarvitaanko ravintolisiä, jos ruokavalio on terveellinen ja monipuolinen? Vastaus on yksilöllinen. Jos tiedät, että saat ruokavaliosta riittävästi ravintoaineita, etkä helposti pode flunssaa, et luultavasti tarvitse ravintolisiä.

Jos et ole ruokavaliosta ihan varma, voisivat ravintolisät mahdollisesti tuoda apua yhdessä muiden vastustuskykyä lisäävien vinkkien kanssa. Näitä on listattu jutun loppuun.

Lisäksi on hyvä muistaa, että erityisryhmillä, kuten iäkkäillä ja raskaana olevilla sekä imettävillä naisilla vitamiinien ja hivenaineiden tarve korostuu. Iän myötä immuunijärjestelmän toiminta heikkenee, joten sitä on tärkeä pyrkiä ylläpitämään. Myös runsaasti raskasta liikuntaa harrastavilla vastustuskyky saattaa olla heikentynyt kovan rasituksen takia.

Eli suurimmalle osalle vastaus on kyllä, ruoasta saa kaiken tarpeellisen. Tai siis saisi, jos söisi riittävästi oikeanlaista ruokaa. Totuus on kuitenkin se, että moni meistä ei saa suositusten mukaista määrää vitamiineja ja hivenaineita. Tästä todisteena on mm. suomalaiset ravitsemussuositukset, joiden mukaan esimerkiksi jodin, folaatin ja raudan saanti on puutteellista.

Ihmisen paino ei myöskään kerro mitään ravitsemuksen tilasta. Ylipainoinenkin voi olla huonosti ravittu ja potea puutostiloja. Huono ravitsemustila heikentää immuunijärjestelmää ja infektiot heikentävät sitä entisestään.

Mitä ravintolisiä flunssan torjuntaan?

Jos etsit sopivaa ravintolisää flunssan torjuntaan, varmista, että siinä on seuraavia ravintoaineita. Niillä kaikilla on EFSA:n terveysväite ”edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa”.

  • C-vitamiini
  • D-vitamiini
  • Sinkki
  • B12-vitamiini
  • B6-vitamiini
  • Foolihappo
  • Seleeni
  • A-vitamiini
  • Rauta

EFSA ei ole myöntänyt probiooteille terveysväitettä, mutta flunssan torjunnassa ne ovat kuitenkin tärkeitä. Maitohappobakteerit tukevat suoliston bakteeritasapainoa niin, että taudinaiheuttajat saadaan tehokkaammin torjuttua. Immuunijärjestelmän soluista yli 65 % sijaitsee suolistossa.

Tästäkin syystä kannattaa panostaa suolistoystävälliseen ruokavalioon, joka sisältää paljon kuitua. Probioottien käyttöä voi myös harkita ainakin kuuriluontoisesti, vaikka parhaan hyödyn niistä saa pitkäaikaisessa käytössä.

Muita vinkkejä vastustuskyvyn parantamiseen ruokavalion ja ravintolisän käytön lisäksi:

  • Käsienpesu! Pese käsiä vedellä ja saippualla vähintään 15 sekunnin ajan.
  • Käsidesistä sen sijaan ei ole apua. Miksi? Koska, käsidesit tappavat bakteereita, eivät viruksia.
  • Hyvä yleiskunto tarkoittaa hyvää vastustuskykyä. Kevytkin liikunta tehostaa vastustuskykyä. Toisaalta liian rankka liikunta voi heikentää vastustuskykyä.
  • Kaikenlainen stressi, masennus ja väsymys heikentävät vastustuskykyä. Riittävät yöunet ovat siksikin tärkeät.
  • Tavoittele normaalipainoa, sillä yli- ja varsinkin alipainoisena saa flunssan herkemmin kuin normaalipainoisena. Jos painoindeksi on alle 20, ei kehossa ole paljonkaan rasvaa ja sillä saattaa olla vaikutuksia mm. elimistön puolustusjärjestelmään. Tämä taas tarkoittaa sitä, että esimerkiksi flunssat tarttuvat herkästi ja saattavat olla pitkäkestoisia.

Kuva Apteekkariliitto, Katja Lösönen

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Close
HealthBerryn löydät myös Twitteristä ja Facebookista: