Näin saat parhaan hyödyn probiooteista

Kommentit (0) Terveys ja hyvinvointi, Tuotteet

Kaupallinen yhteistyö

Kuva iStock

Olen usein (tässäkin blogissa) suositellut probioottien käyttöä. Näyttöä on probioottien hyödyllisistä vaikutuksista mm. ripuliin ja koliikkiin. Ne ovat myös välttämättömiä immuunijärjestelmän normaalille toiminnalle. Tässä jutussa käydään läpi sitä, miten probioottien käytöstä saa parhaan hyödyn.

Vain jatkuva käyttö muuttaa suoliston bakteerikantaa

Suoliston bakteerikanta eli mikrobiota alkaa kehittyä heti syntymän jälkeen. Ensimmäiset bakteerit vauva saa äitinsä synnytyskanavasta. Seuraava altistus tulee rintamaidosta. Näin lapsen mikrobiota alkaa pikkuhiljaa antimuodostua.

Aikuisiässä suolistossa vallitsee tietynlainen mikrobikanta. Se on vuosien saatossa, elinympäristön vaikutuksesta muodostunut. Eikä se siitä ihan helpolla muutu.

Jos siis haluaa pitkäaikaisia vaikutuksia probiooteista, pitää niitä käyttää jatkuvasti. Koska suoli on jo täysin kolonisoitunut alkuperäisillä, pysyvillä probiooteilla, uudet probiootit eivät pysty kolonisoitumaan sinne.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että probioottien käyttö olisi turhaa. Tutkimukset ovat osoittaneet, että myös väliaikaisesti suolen kolonisoivilla probiooteilla on hyödyllinen vaikutus, eikä pysyvää kolonisoitumista välttämättä tarvita. Mutta probiootin käytön tulee siis olla jatkuvaa, koska käytön loputtua mikrobiota palautuu taas alkuperäiseen muotoon.

Ota probioottia antibiootin yhteydessä

Jos et itse muista antibioottia ostaessa, niin apteekissa muistavat puolestasi. Probiootin käyttö antibioottikuurin aikana ja sen jälkeen on suositeltavaa. Antibioottiripulin riski puolittuu ja suoliston mikrobiota ei kärsi yhtä paljon. Probioottia kannattaa ottaa niin lasten kuin aikuistenkin.
Pientä säätöä tosin tarvitaan, sillä antibioottia ja probioottia ei saa ottaa samanaikaisesti. Niiden välillä pitää olla kaksi tuntia.

Eli jos antibiootti otetaan esimerkiksi kolme kertaa päivässä, klo 7, 15 ja 23, silloin probiootin voi ottaa kaksi tuntia minkä tahansa antibioottiannoksen jälkeen, esim. klo 9. Yleensä probioottien annostus on vain kerran päivässä.

Probiootin käyttöä kannattaa jatkaa ainakin pari viikkoa antibiootin loppumisen jälkeen.

Tiedä, mitä ostat

Kaikilla probiooteilla ei ole samaa vaikutusta. Jos tiettyä bakteeria on tutkittu esimerkiksi ripulin hoitoon, ei se tarkoita sitä, että kaikilla bakteereilla olisi sama vaikutus. Probiooteista pitäisikin alkaa puhua niiden oikeilla nimillä. Lactobacillus Rhamnosus ja Lactobacillus Reuteri ovat kaksi eri asiaa. Tarkista aina purkin kyljestä, mitä olet ostamassa.

Apteekkeihin on juuri tullut uusi valmiste, joka sisältää vahvan annoksen (5 mrd.) yhtä maailman tutkituinta maitohappobakteeria, Lactobacillus rhamnosus GG. Apteekkien omaan, vihreän ristin sarjaan kuuluva probiootti on laktoositon, hiivaton ja gluteeniton. Miellyttävän sitruksen makuinen tabletti on helppo ottaa, sillä sen voi pureskella.

probiootti

Valmistetta myydään 10 ja 30 tabletin pakkauksissa, mutta suosittelen suosiolla heti suurempaa pakkausta. Probioottia kannattaa käyttää ainakin muutama viikko, oli sitten kyseessä antibioottikuuri tai etelänmatka.

Lactobacillus rhamnosus GG on juuri se probiootti, jota tulisi käyttää antibiootin yhteydessä. Varmista, että nimen mukana on GG, sillä kaikilla Lactobacillus rhamnosus-bakteereilla ei välttämättä ole samaa vaikutusta, eivätkä kaikki Lactobacillus-bakteerit ole edes probiootteja.

Artikkeli on tuotettu kaupallisessa yhteistyössä Medifon Oy:n kanssa.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Close
HealthBerryn löydät myös Twitteristä ja Facebookista: