Rutiinit haltuun

Kommentit (0) Kirjat, Lapset, Ruokavalio, Terveys ja hyvinvointi

Keskiviikkona ilmestyy taas uusi Terve potilas -lehti. Siinä on tällä kertaa poikkeuksellisen runsaasti lapsiin liittyviä aiheita. Ja miksipäs ei, pikkuiset ovat hurjan tärkeitä.

Olen aiemmin blogissa kirjoittanut lapsen unikoulusta, koska meidän perheessä se oli toimiva ratkaisu. En kuitenkaan ole tarpeeksi painottanut sitä, että unikoulun onnistumiseksi unta haittaavat tekijät pitää ensin tunnistaa. Vasta sen jälkeen voidaan päättää, kannattaako unikoulu toteuttaa ja miten.

Univaikeuksien syy voikin löytyä päivästä, ei yöstä. Levoton elämäntapa pitää silloin rauhoittaa. Päivien tarkka rytmittäminen helpottaa myös nukkumaanmenoa ja öisiä heräilyjä.

Terve potilas -lehdessä kerrotaan lisää päivärytmin rakentamisesta. Siitä voi lukea myös kirjasta Lapsi elää rutiineista – Helppo ja hyvä arki. Minulle tämä kirja on ollut lähes korvaamaton apu.

Rutiinit rauhoittavat arkea. Meillä päivät rakentuvat ruokailujen ympärille. Kun säännöllisistä ruoka-ajoista pidetään kiinni, koko päivä ja kaikki muutkin hommat sujuvat luontevasti.

Lapsen oikeuksiin kuuluvat vakinaiset nukkumaanmenoajat ja se, että hän saa syödä säännöllisesti. Hyvä uni-ruokailurytmi parantaa lapsen turvallisuuden tunnetta.

Meidän perheen ruoka-ajat kaksi ja puolivuotiaan kanssa:

7:30                Aamupala – puuroa ja marjoja

10:30              Välipala – hedelmää

12:00              Lounas

15:00              Välipalaa

18:00              Päivällinen

20:00              Iltapalaa tarpeen mukaan

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Close
HealthBerryn löydät myös Twitteristä ja Facebookista: