Sokeri pilaa ikääntyvien ravitsemuksen

Kommentit (0) Ikäihmiset, Ruokavalio

dreamstime_xs_31790621

Runsas sokerin saanti on yhteydessä proteiinin ja suojaravintoaineiden alhaiseen saantiin ikääntyneillä. Suojaravintoaineista folaatin sekä D- ja E-vitamiinin suosituksia vähäisempi saanti on myös yleisintä.

– Ruokavalion laadun parantamiseen ja proteiinin saannin kasvattamiseen on selvä tarve kaikissa ikääntyneiden ryhmissä. Monesti myös kasvisten saanti on ikääntyneillä liian vähäistä. Erityisen tärkeää riittävä proteiinin saanti ja ruokavalion hyvä laatu on niillä, jotka muutenkin syövät hyvin vähän, sanoo FT Satu Jyväkorpi Gery ry:stä.

Tiedot käyvät ilmi suomalaisesta tutkimuksesta, joka sisälsi viiden aiemman ikääntyneiden ravitsemusta selvittäneen tutkimuksen tiedot. Tutkimuksissa oli mukana kotona ja pitkäaikaishoidossa asuvia. Tutkituista ikääntyneistä 77 % sai ravinnostaan suositeltua vähemmän proteiinia.

– Tulokset osoittavat, että myös hyvinvoivalta näyttävällä ihmisellä voi olla puutetta välttämättömistä ravintoaineista ja riski virheravitsemuksesta. Ravitsemusneuvontaa tulisikin antaa kaikille ikääntyneille, jos halutaan, että heidän terveytensä ja toimintakykynsä säilyy mahdollisimman pitkään, sanoo dosentti, ETT Merja Suominen Gerontologinen ravitsemus Gery ry:stä.

Makuaistin heikentyessä ikääntyneet voivat korvata muuta ruokaa makeilla, helposti syötävissä olevilla ruoilla. Myös sokeria sisältävien mehujen käyttö vähentää ruokavalion ravintoainetiheyttä.

– Etenkin pitkäaikaishoidossa olevilla runsas sokerin saanti ruokavaliosta oli yleistä. Myös kotona asuvilla runsas sokerin saanti vähensi tärkeiden ravintoaineiden saantia, mutta heistä vain pieni osa sai paljon sokeria, kertoo Jyväkorpi.

Mitä huonokuntoisempi ikääntynyt oli, sitä todennäköisemmin suuri osa hänen energiansaannistaan kertyi sokerista. Eniten huonolaatuisia hiilihydraatteja saivat virheravitut ja virheravitsemusriskissä olevat ikääntyneet.

Virheravitsemusriskissä olivat sekä erittäin vähän energiaa ruokavaliostaan saavat että runsaasti sokeria saavat ikääntyneet. He saivat myös suositeltua vähemmän proteiinia, kuituja ja muita suojaravintoaineita.

– Yksi hyvä apu ovat apteekista saatavat täydennysravintovalmisteet. Ne ovat pirtelön tai vanukkaan muodossa, mutta niissä on runsaasti proteiineja ja suojaravintoaineita. Usein jo pienillä ruokavalion muutoksilla tai lisäyksillä saadaan myönteisiä vaikutuksia terveyteen, jaksamiseen ja elämänlaatuun, Suominen toteaa.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Close
HealthBerryn löydät myös Twitteristä ja Facebookista: