Tehtävälistan kirjoittaminen voi auttaa nukahtamaan

Kommentit (0) Terveys ja hyvinvointi, Uutiset

sleep

Pyörivätkö mielessäsi tekemättömät työt kun käyt nukkumaan? Painaako huoli? Mitä jos et muistakaan tehdä jotain tärkeää asiaa?

Jos uni ei meinaa tulla, koska mieli on levoton, voi tästä vinkistä olla iso apu. Kirjoita juuri ennen nukkumaan menoa tehtävälista kaikista niistä asioista, jotka sinun pitäisi tehdä muutaman seuraavan päivän aikana.

Näin saat ajatukset päästä pois ja paperille. Käytä nimenomaan paperia, ei puhelimen, tabletin tai läppärin ruutua, jotta et altistu enää siniselle valolle.

Tehoaako kikka? Kyllä tehosi ainakin tutkimuksessa, jossa puolet henkilöistä kirjoitti tehtävälistan ja toinen puoli listan jo suoritetuista tehtävistä. Edellinen ryhmä nukahti merkitsevästi aiemmin kuin jälkimmäinen. Mitä yksityiskohtaisemman tehtävälistan tutkimushenkilöt kirjoittivat, sitä nopeammin he nukahtivat.

Ei tämä keino tietenkään kaikilla toimi. Kokeileminen on kuitenkin helppoa eikä maksa mitään. Suosittelen, jos uni ei meinaa iltaisin tulla.

Lähde:
Scullin, M. K., Krueger, M. L., Ballard, H. K., Pruett, N., & Bliwise, D. L. (2018). The effects of bedtime writing on difficulty falling asleep: A polysomnographic study comparing to-do lists and completed activity lists. Journal of Experimental Psychology: General, 147(1), 139-146.

http://dx.doi.org/10.1037/xge0000374

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Close
HealthBerryn löydät myös Twitteristä ja Facebookista: