Senioreille unettomuuden hoitoon melatoniinia

Kommentit (0) Ikäihmiset, Tuotteet

Kaupallinen yhteistyö

Mikä olisi paras keino hoitaa unettomuutta? Tätä pohtii moni seniori. Unilääkkeiden haitoista puhutaan jatkuvasti. Ne aiheuttavat riippuvuutta ja yhteisvaikutuksia, eikä niistä ole pitkäaikaisessa käytössä hyötyä.

Lääkkeettömät konstit kannattaa aina kokeilla ja hyödyntää. Seuraava askel on melatoniini. Sen etuna on mm. se, että se ei aiheuta riippuvuutta ja säilyttää tehonsa hyvin. Melatoniinia suositellaan erityisesti iäkkäiden uniongelmiin, koska se on todettu heillä tehokkaaksi hoitokeinoksi.

Euroopan komission hyväksymien terveysväittämien mukaan melatoniini lyhentää nukahtamisaikaa ja lievittää aikaeron vaikutuksia. Lisäksi pitkävaikutteisen melatoniinin on todettu parantavan unen laatua ja aamuvireyttä. Tiedot käyvät ilmi unettomuuden Käypä hoito -suosituksesta.

Pitkäkestoinen unettomuus altistaa monelle sairaudelle, heikentää toimintakykyä ja altistaa tapaturmille. Lisäksi se vaikuttaa aineenvaihduntaan ja saa aikaan nälän tunteen. Pitkävaikutteinen melatoniini on tehokas juuri pitkäaikaisen unettomuuden hoitoon.

Ikääntyneillä melatoniini auttaa elimistön omasta melatoniinin erityksestä riippumatta, joten melatoniinin mittaus ei välttämättä tuo lisähyötyä. Tosin monen ikääntyneen elimistö ei enää tuota melatoniinia kuten nuorempana tai melatoniinin erityksen vuorokausirytmi voi olla muuttunut. Ikääntyneiden vähäisempi unentarve on siis täysi myytti eikä pidä paikkaansa.

Koska unettomuus ja huono unen laatu vaikuttavat negatiivisesti niin moneen elämän osa-alueeseen, voisi jopa sanoa, että uniongelmat ikäännyttävät meitä ennen aikojaan. Eräs tutkimus toteaa, että melatoniini saattaa olla yksi avain terveeseen ikääntymiseen. Tutkijat päättelevät, että jos melatoniinilla voi parantaa unen laatua ja elimistön vuorokausirytmiä, se voisi johtaa monien sairauksien ja kognition heikkenemisen ehkäisyyn. Nähtäväksi jää, onko melatoniini todella “nuoruuden lähde”.

Senioreiden kannattaa valita pitkävaikutteinen melatoniinivalmiste. Suomalaisessa Melarest-sarjassa on nyt saatavilla myös pitkävaikutteinen valmiste. Sen voi ostaa apteekeista ilman reseptiä. Annostusohje on 1 tabletti 1-2 tuntia ennen nukkumaanmenoa. Valmisteen vaikutuksen huippu on 3 tunnin kuluttua tabletin ottamisesta.

Verenohennuslääke varfariinia käyttävien tulee noudattaa varovaisuutta melatoniinin käytössä, sillä melatoniini saattaa suurentaa INR-arvoa. Fluvoksamiinin ja melatoniinin yhteiskäyttöä on vältettävä. Simetidiini ja estrogeeni suurentavat melatoniinin pitoisuutta.

Artikkeli on tuotettu kaupallisessa yhteistyössä Verman Oy:n kanssa.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Close
HealthBerryn löydät myös Twitteristä ja Facebookista: