Unohda abdominoplastia – treenaa vatsa kuntoon

Kommentit (3) Liikunta, Naiset

Raskaus voi jättää naiseen melkoiset jäljet. Usein ne sijoittuvat vatsan alueelle ja tietysti sinne, mistä lapsi tuli ulos. Mutta se maha. Raskauden aikana venynyt ja pullistunut vatsa ei enää olekaan entisensä. Eikä sen tarvitse ollakaan. Mutta joku raja sentään, vai mitä?

kuva iStock

Raskauden jälkeen vatsalihasten välinen rako ei välttämättä palaudu itsellään, iho voi roikkua ja loppusilauksen tekee ylimääräinen rasvakerros. Abdominoplastialla eli vatsan muotoiluleikkauksella kaikista kolmesta pääsee kerralla eroon. Leikkaus on useimmiten kuitenkin tarpeeton, jos vain jaksaa nähdä vaivaa.

Vatsan korjaamiseksi abdominoplastia voi vaikuttaa nopealta ratkaisulta, mutta sitä se ei todellisuudessa ole, sillä toipuminen voi kestää kuukausia. Lisäksi leikkaus on kallis ja siitä(kin) jää arvet.

Minulla ei ole mitään periaatteellista syytä vastustaa plastiikkakirurgiaa, enkä paheksu ketään, joka siihen päätyy. Jos kuitenkin treenaamalla pääsee samaan tai lähes samaan lopputulokseen kuin leikkauksella, silloin mielestäni leikkaus kannattaa unohtaa.

Hidasta, mutta tehokasta

Oikealla treenillä vatsan voi saada kuntoon ilman leikkausta. Tämä vaatii sisua, motivaatiota ja päättäväisyyttä. Harjoituksia on tehtävä joka päivä ja halutun lopputuloksen saavuttamiseen voi mennä kuukausia.

Esimerkiksi minulla on synnytyksestä nyt aikaa puolitoista vuotta ja vielä on pienen pieni, yhden sormen levyinen rako vatsalihasten välissä. Rako oli 7 sormen levyinen, joten voin todeta, että treeni on tehonnut. Fysioterapeutin mukaan näin iso rako ei olisi itsellään umpeutunut.

Toisaalta hidas toipuminen on hyvä asia, koska silloin iholla on aikaa vetäytyä kasaan. Pieni löysyys kai sallitaan, mutta jos vatsan iho roikkuu pussina ja poimun alla oleva iho usein tulehtuu, saattaa vatsanpeitteiden leikkaus silloin olla oikea vaihtoehto.

Näin treenaat vatsalihaksia oikein

Vatsalihasten erkanemaa treenatessa on tärkeää tehdä oikeita liikkeitä. Tavalliset nostot selinmakuulta, lankutukset ynnä muut liian rankat liikkeet voi unohtaa. Ne saattavat jopa pahentaa tilannetta.

Aloita harjoittelu pyyhetreenillä, erityisesti jos rako on iso. Ohje siihen löytyy aiemmin kirjoittamastani jutusta tästä linkistä. Tämä liike ei ole tehokkaimmasta päästä, mutta siksi sillä onkin hyvä aloittaa. Itse sain vatsalihasten välisen raon tällä liikkeellä seitsemästä sormen leveydestä kolmeen. Sen jälkeen kehitys tyssäsi.

Kun pyyhetreeni ei enää tuo tuloksia, ala tehdä tehokkaampia, raskaampia liikkeitä. Tässä kolme hyvää esimerkkiä:

  1. Mene lattialle nelinkontin, pidä selkä suorassa ja purista vatsaa sisään. Aloita tekemällä viiden sekunnin puristuksia kymmenen kertaa. Kun lihakset vahvistuvat, voit pitää puristuksen 10 sekuntia.
    Liikkeeseen saat lisää tehoa, kun vatsaa sisään puristaessa samalla ojennat toisen käden eteenpäin. Tee liike molemmilla käsillä 5 kertaa.

  2. Seiso seinän edessä, vajaan käsivarren mitan päässä seinästä. Aseta kämmenet seinään, hartiatasolle. Koukista kyynärpäistä seinää kohti punnertaen. Pidä selkä suorana ja vedä vatsalihaksia sisään. Ojenna takaisin. Toista 10 kertaa.

  3. Mene selinmakuulle ja koukista polvet. Purista vatsaa sisään ja nosta lantio ja pylly ylös maasta, kuten yllä olevassa kuvassa. Vie kädet vartalon vierestä suoraan ylös ja pään yli lattiaan. Toista 10 kertaa.
    Voit tehdä liikettä myös pylly lattiassa, mutta pidä silloin myös koko selkä lattiassa, äläkä anna sen nousta irti lattiasta.

Harjoituksia tulisi tehdä kaksi kertaa päivässä. Itse olen tehnyt kerran päivässä ja nyt tehokkaammilla harjoitteilla rako on pienentynyt kolmesta sormen leveydestä yhteen. Vakavaksi luokiteltu, 7 sormen levyinen erkanema on siis lähes umpeutunut, pelkällä treenillä.

Jatkan harjoituksia, tavoitteeni on saada rako kokonaan umpeen, vaikka fysioterapeutin mukaan se ei välttämättä onnistu. Vatsa ei kuitenkaan enää pömpötä ja näytä siltä kuin olisin raskaana.

Jos tämän jutun luettuasi edelleen haluat leikkaukseen, käy ensin ainakin fysioterapeutilla, joka osaa auttaa oikeiden liikkeiden tekemisessä. Pystyisitkö kuitenkin treenaamaan vatsasi kuntoon?

Lue myös tämä:
Erkaantuneet vatsalihakset aiheuttavat pömppövatsan

3 kommenttia

  1. Citru says:

    Hei

    vaikka postauksesta on aikaa, löysin tämän. Olisin kysynyt kauan sinulla meni kaikkiaan siihen että sait raon 7cm kolmeen ja siitä edelleen yhteen? Minulla oli alunperin n. 2sormen levyinen rako ja nyt olen syvien vatsalihasten ja salin jälkeen katsonut, olisiko rako suurentunut 3 sormeen. Luulen, että tein ehkä liian raskaita kyykkyjä salilla painon kanssa. Onko idea, että kyykätä voi, jos keskivartalon tuki pysyy? Tai mieluummin pallo selän takana? Kiitos.

    • Emilii says:

      Hei,

      Aluksi rako kapenee aika nopeasti ja minulla 7 sormen levyinen rako meni 3 sormen leveyteen muutamassa kuukaudessa. Nopeamminkin voi hyvin onnistua. Mutta sitten kehitys hidastui huomattavasti.
      Tuosta kyykkäämisestä ja muista harjoitteista on ilmeisesti vähän kahta koulukuntaa liikkeellä. Toiset sanoo juuri noin, että kyykätä voi, jos vatsa pysyy tiukkana, mutta toiset suosittelevat välttämään kaikkia liikkeitä, jotka voisivat pahentaa rakoa.
      Itse kallistun sen puoleen, että yritä saada rako ensin umpeen (tai mahdollisimman lähelle sitä) ja sen jälkeen voit palata tekemään muitakin harjoitteita.
      Toivottavasti tästä oli jotain apua. :)

      • Citru says:

        Kiitos vastauksesta, oli hyötyä! Kun rako suureni jopa, niin kannattaa välttää kyykyt! Muutenkin olisi varmaankin hyvä käydä fyssarilla kun rako pienenee, että mikä on se oikea hetki sitten tehdä perusvatsoja. Täytyy nyt vaan rauhassa harjoitella joka päivä ja sinun tarina rohkaisee siihen, että on todellakin mahdollista jos vain treenaa! :)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Ota osaa 5 kohdan haasteeseen!

Se antaa sinulle työkaluja painonhallintaan sekä muuttaa ajattelutapaasi ruokaa kohtaan.

Tässä linkki ensimmäiseen osaan.

Close
HealthBerryn löydät myös Twitteristä ja Facebookista: