Vältä painonhallinnassa näitä virheitä

Kommentit (0) Painonhallinta, Ruokavalio

Tämä juttu on osa 5 päivän haastetta, jonka tarkoitus on antaa sinulle työkaluja painonhallintaan sekä muuttaa ajattelutapaasi ruokaa kohtaan.

Linkit sarjan muihin juttuihin:

  1. Vaihda vaaka mittanauhaan
  2. Anna itsellesi selvät ruoka-ajat
  3. Lopeta kituuttaminen – Syötkö tarpeeksi?
  4. Lopeta kehon kuuntelu 

***

Suosittelen kaikille dieettien lopettamista. Dieetit eivät vain yksinkertaisesti toimi. Saatat päästä tavoitteeseesi, mutta siellä pysyminen ei olekaan niin helppoa. Dieetin jälkeen palataan vanhoihin tapoihin ja paino hiipii taas pikkuhiljaa entisiin lukemiin. Tässä ei ole terveyden, eikä minkään muunkaan kannalta, mitään järkeä. Eikä kukaan pysty jatkamaan dieettiä lopun elämäänsä.

Vain pysyvillä muutoksilla on merkitystä.

Virhe numero yksi on siis dieetit. Tässä 5 muuta yleistä virhettä.

  1. Kalorien laskeminen

Tämä liittyy numero ykköseen, koska kalorien laskemisen voi sanoa olevan dieetti. Tee itsellesi palvelus ja lopeta kalorien laskeminen. Teit sitä sitten tarkasti paperilla tai summittaisesti päässäsi. Käytät vain turhaa aikaa mahdottomaan tehtävään.

Syötyjen kalorien laskeminen tarkasti on nimittäin melko mahdotonta. Pakkausselosteet eivät anna tarkkoja lukuja. Joistakin ruoista ei edes kaikki kalorit ole käytettävissä. Hyvä esimerkki on pähkinät, koska pureskellessa nielemme pieniä, kovia palasia, joita ruoansulatuselimistö ei pysty kokonaan hyödyntämään.

Vielä mahdottomampaa on laskea kulutettujen kalorien määrä. Aktiivisuusrannekkeet voivat antaa tästä osviittaa, mutta tarkkoja nämä laitteet eivät ole. Siitä syystä en itse käytä sellaista.

Kun nämä kaksi mahdottomuutta summataan, ei tuloksella ole mitään merkitystä painonhallinnan kannalta.

  1. Valmiit ruokalistat ja -suunnitelmat

Syötkö valmiin suunnitelman mukaan? Nappasitko listan netistä vai suunniteltiinko se juuri sinulle? Molemmissa tapauksissa olet dieetillä. Ja mitä sanoinkaan dieeteistä…

En suosittele ruokalistoja, koska sellaiset eivät vastaa todellista elämää. Mitä esimerkiksi teet, jos haluat käydä ystävien kanssa ulkona syömässä? Entä jos tänään ei teekään mieli juuri sitä, mitä listalla lukee?

Ruokasuunnitelman toteuttaminen lopun elämää ei varmaankaan kuulosta houkuttelevalta, joten miksi tehdä sitä lainkaan. Parempi vaihtoehto on opetella muuttamaan ruokavaliota ja syömistä omien tarpeiden ja mieltymysten mukaan. Vain sillä tavalla tehdään pysyviä muutoksia.

  1. Stressi ja unettomuus

Näistä kannattaa pyrkiä eroon. Molemmilla voi olla vaikutuksia myös suoliston hyvinvointiin.

Unettomuus vaikuttaa suoliston bakteeristoon ja siten mahdollisesti ylipainoon. Lue lisää tästä linkistä.

Jos stressiä pukkaa tai et saa yöllä nukuttua, etsi keinoja ja ratkaisuja, joilla vältät nämä sudenkuopat.

  1. Syyllisyyden tunne

Podetko syyllisyyttä syömisen jälkeen? Tämä on aika yleistä ja itsekin myönnän, että olen joutunut tähän ansaan. Vaan en enää. Tuli herkuteltua vähän liikaa, ja sitten kadutti.

Jos tunnistat itsesi tästä, lue tämä juttu.

5. virheet

  1. Ruoalla palkitseminen

Ai paha. Tätä ei kannata tehdä, eikä tätä tapaa kannata myöskään opettaa lapsille.

Ruoalla palkitseminen on niin hämärää aluetta, että sille on vaikeaa laittaa rajoja. Mikä oikeuttaa palkintoon? Rankka työpäivä? 10 km juoksulenkki?

On muita, parempia tapoja palkita itseään. Koska palkita itseään jokaisen tulisi, paljon enemmän.

Tee lista niistä asioista, jotka tekevät sinut iloiseksi. Tee enemmän niitä asioita. Huom! Usein parhaat jutut eivät edes maksa mitään.

Tykkäsitkö tästä? Haasta myös kaverit mukaan!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Close
HealthBerryn löydät myös Twitteristä ja Facebookista: